Hoci materská a rodičovská dovolenka môžu druhým slovom vo svojom označení evokovať oddych, obvykle popri starostlivosti o malého potomka veľa voľného času nezostáva. Ak by ste ho ale predsa len mali a chceli rozumne zúžitkovať, skúste podnikať online a založte si vlastný e-shop. Čo si ale určite treba pred začiatkom premyslieť? Vďaka týmto 5 chybu neurobíte!
Forma podnikania a nevyhnutná byrokracia
Hneď na úvod by ste si mali dobre premyslieť, akou formou budete podnikať. Popri materskej a rodičovskej dovolenke si môžete založiť živnosť, ale rovnako aj spoločnosť s ručením obmedzeným. Výhodou živnosti je možnosť rýchleho, jednoduchého a lacného založenia. Treba však počítať, že ako živnostník budete za svoje záväzky ručiť celým majetkom, čo môže byť najmä pre mnohé maminy dosť odstrašujúcou predstavou. Ak ale budete k svojmu podnikaniu pristupovať s maximálnou zodpovednosťou, nemusíte sa ničoho obávať.
Ak už máte tieto záležitosti vybavené, môžete prejsť na ďalší krok, a tým je spravidla výber e-shopového riešenia.
Výber e-shopového riešenia
V prípade, že chcete mať vlastný e-shop, nepotrebujete prakticky žiadne technické znalosti. Vybrať si môžete e-shop na prenájom, teda „škatuľové“ riešenie, kedy si e-shop vyskladáte podľa toho, čo potrebujete a následne platíte mesačnú tarifu. Druhou voľbou je tvorba eshopu na mieru, ktorá môže byť na začiatok o niečo drahšia, no v dlhšom časovom horizonte sa vám oplatí viac, keďže vaše mesačné náklady prevádzku e-shopu budú výrazne nižšie.
Bonusom je, že váš e-shop bude jedinečný a vytvorený presne podľa vášho zamerania či konkrétnych požiadaviek. Ak sa rozhodnete predávať povedzme šperky, medzi ktorými nebudú chýbať ani zásnubné prstene zlaté, môžete vytvoriť špeciálneho nákupného sprievodcu pre pánov, ktorý ich prevedie celým procesom výberu. Internetovým obchodom na mieru sa skrátka lepšie odlíšite od konkurencie a ľahko ponúknete aj niečo navyše.
Vyberáme produkty do e-shopu
Skôr ako začnete váš nový e-shop plniť obsahom, mali by ste mať dobre ujasnené, čo chcete predávať. Samozrejme, určitú predstavu ste mali už v samom začiatku, no až neskôr možno objavíte ďalší súvisiaci tovar. Neberte si však na začiatok príliš veľké sústo, pokojne bude stačiť ak začnete hoci aj s desiatkami položiek, sami časom uvidíte, o čo bude najväčší záujem. Presný výber sortimentu by v každom prípade nemal vychádzať iba z vašich pocitov či ponuky dodávateľa, ale aj z podrobnejšieho prieskumu trhu.
Skúsme však aj príklad, prečo sa oplatí nad výberom sortimentu rozmýšľať v širších súvislostiach. Ak sa zameriate na potreby konkrétnej cieľovej skupiny, zistíte, že majú možno iné očakávania, ako ste si mysleli. Toto je aj dôvod, prečo povedzme v hračkárstvach nájdete aj taký tovar, ako elektrokolobežku, hoci v princípe nejde o hračku.
Dolaďte svoj biznis plán
Pridať do nového e-shopu tovar a čakať, kým sa automaticky začnú hrnúť prvé objednávky, nestačí. Aby sa vám e-shop poradilo rozbehnúť, najmä zo začiatku by ste nemali šetriť aktivitou. Už v začiatkoch by ste mali mať stanovený aspoň jednoduchý biznis plán zohľadňujúci čo budete predávať, kto je vašou cieľovou skupinou a za aké ceny budete predávať. Hoci ide o užitočnú, ba až nevyhnutnú pomôcku, samotný biznis plán vám stačiť nebude.
Marketingová stratégia, alebo komu vlastne predávate?
Už v začiatkoch sa oplatí mať vypracovanú marketingovú stratégiu, ktorou si určíte základné smery a spôsoby vedúce k naplneniu marketingových cieľov. Aby ste vedeli, akým smerom sa uberať, skúste si spraviť aspoň jednoduchú analýzu silných a slabých stránok trhového prostredia a identifikujte príležitosti, ktorých by ste sa mohli chopiť, aby ste rozbeh vášho e-shopu urýchlili. Pozor, nemusíte nutne prichádzať s revolučnými myšlienkami, často stačí robiť veci len o trochu lepšie ako vaša konkurencia a zákazníci si k vám cestu rýchlo nájdu.
Ak sme už spomenuli zákazníkov, vytvorte si tzv. persóny, ktoré budú reprezentovať jednotlivé typy zákazníkov, na ktorých cielite. Budú to mamičky na materskej, tehotné ženy, alebo budúci otcovia? Každá z týchto persón pristupuje k nákupu trochu inak, pretože má odlišné očakávania aj životnú situáciu. V prípade, že určitá cieľová skupina je citlivejšia na cenu, orientuje sa podľa nej a vyhľadáva spôsobom elektrická kolobežka cena, oplatí sa vytvoriť špeciálnu kategóriu so zľavnenými položkami, prípadne aktívne pracovať so zľavovými kupónmi a bonusmi. Pozor, nenechajte sa odradiť, ak sa vám zo začiatku nebude dariť. Rozbeh e-shopu nejde zo dňa na deň a ide o beh na dlhú trať. Popri materskej či rodičovskej však môže byť výborným dodatočným zdrojom príjmu. Úspešní sú totiž práve tí, ktorí vytrvali.
Obrázky: elements.envato.com
Celá debata | RSS tejto debaty