K podnikaniu a životu vo všeobecnosti patria aj krízové situácie. Zažíva ich každý, bez ohľadu na to, či hovoríme o zamestnancoch alebo podnikateľoch. Podľa teórie je dokonca fáza krízy jednou z nevyhnutných etáp životného cyklu podniku a čaká takpovediac na každého. Prístup, aký zvolíte by mal byť vždy individuálny, oplatí sa však poznať jednotlivé fázy krízového vývoja a vedieť, ako k nim pristupovať.
Každá kríza má svoj vývoj
Nielenže kríza je súčasťou životného cyklu podniku, ale sama o sebe má svoj vývoj a nenastáva zo dňa na deň. Spravidla má štyri fázy, pričom tou prvou je zrod potenciálneho problému a v tejto fáze sa mu ešte nevenuje dostatok pozornosti. Typickým znakom tejto fázy je zľahčovanie prípadných rizík. Druhou fázou je rozvoj problému, kedy už aj tým najväčším optimistom je jasné, že bude treba niečo urobiť. V tejto fáze sa už problém prejavuje aj na číslach, ktoré vám poskytne napríklad aj ekonomický systém Pohoda.
Tretia fáza je už potom plným rozvojom krízy a práve v tej máte poslednú šancu na záchranu. Kríza je naplno rozbehnutá a zasahuje prakticky všetky časti podniku. Poslednou fázou je štvrtá, v rámci ktorej je potrebné prijať rozhodnutia a čeliť následkom vyplývajúcich z prijatých opatrení. Môže ísť napríklad o prijatie ozdravného plánu ale tiež rozhodnutie podnikanie ukončiť a eliminovať straty.
Poučenie z vlastných chýb
Hovorí sa, že kto sa nepoučí z vlastných chýb, bude si ich musieť zopakovať. Ak krízu ako podnikateľ prekonáte, takáto skúsenosť vás do budúcnosti zocelí a rôznym nástrahám budete lepšie odolávať. Neplatí však, že ak ste prekonali jednu krízu, s tou ďalšou si poradíte tiež.
Existujú totiž dva spôsoby, ako so zažehnanou krízou naložiť. V horšom prípade sa nijako z problému, ktorý nastal, a svojho konania nepoučí a nezohľadní ich pri príprave či úprave nových krízových plánov. Druhým a vo všeobecnosti lepším prístupom je ochota vytvárať a implementovať stratégie naklonené zmenám.
Foto: elements.envato.com
Celá debata | RSS tejto debaty