Zistite, aké sú rozdiely medzi frekvenčným meničom so skalárnym a vektorovým riadením

Stojíte pred rozhodnutím, aký frekvenčný menič si vybrať? V tom prípade by ste mali mať čo najviac informácií, ktoré vás dovedú k zodpovednému a správnemu rozhodnutiu. V závislosti od konkrétneho pohonného systému a vašich nárokov si môžete vyberať napríklad aj medzi skalárnymi a vektorovými frekvenčnými meničmi. Pozrieme sa pre to, aké sú medzi nimi rozdiely a kde si tieto frekvenčné meniče nachádzajú svoje využitie. 

Frekvenčné meniče sú zariadenia, ktoré si svoje uplatnenie nachádzajú v celom rade rôznych pohonov. Snáď najčastejšie sa využívajú na riadenie otáčok pri asynchrónnych motoroch, kedy zmenou frekvencie napájacieho napätia je možné efektívne riadiť otáčky motora. Okrem toho, prinášajú moderné frekvenčné meniče aj ďalšie výhody, ktoré pomáhajú chrániť celý pohonný systém a prispievajú k predĺženiu životnosti jeho komponentov. Frekvenčné meniče sa pritom delia na viacero podskupín, podľa parametrov, resp. podľa spôsobu riadenia. Zameriame sa na rozdiely medzi frekvenčnými meničmi so skalárnym a vektorovým riadením, a ich najzásadnejšie výhody. 

frekvenčné meniče
Frekvenčné meniče (zdroj: vyboelectric.sk)

Nový frekvenčný menič nemusí byť drahý

Vďaka neustálemu technologickému vývoju sú frekvenčné meniče stále dostupnejšie. Neplatí už teda, že by toto zariadenie bolo vhodné jedine do náročných priemyselných aplikácií, meniče frekvencie VYBO radu Standard sa napríklad využívajú aj v bežných domácnostiach či záhradách. Už aj tie cenovo najdostupnejšie frekvenčné meniče ponúkajú zaujímavú paletu funkcií, takže vám umožnia nielen zmenu otáčok motora, ale aj spôsob a rýchlosť dobehu a rozbehu či smer otáčania. Znamená to, že aj lacný frekvenčný menič bude v prípade bežných aplikácií efektívnou ochranou motora pred prúdovými nárazmi, kolísavým tlakom v systéme či inými negatívnymi prevádzkovými faktormi. 

Samozrejme, aj v prípade frekvenčných meničov platí, že čím vyššia cenová kategória, tým sa ponuka funkcií a použiteľnosť rozširuje. Vo vyšších cenových kategóriách už nie je výnimkou modulárna konštrukcia, či plne programovateľné prostredie umožňujúce veľmi detailnú konfiguráciu v závislosti od rôznych podmienok. Frekvenčné meniče môžeme v zásade rozdeliť do dvoch kategórií, a to z pohľadu spôsobu riadenia na skalárne a vektorové. Pozrime sa na ne bližšie. 

Frekvenčné meniče so skalárnym riadením

Skalárne riadenie je typické pre frekvenčné meniče využívané v jednoduchých aplikáciách a spočíva v tom, že so zmenou frekvencie sa lineárne mení aj napájacie napätie motora. Najčastejšie si teda tento typ nachádza uplatnenie pri pohone ventilátorov alebo čerpadiel, prípadne pri prevádzke viacerých elektromotorov napojených na jeden frekvenčný menič. 

Ako sme už spomenuli, frekvenčné meniče so skalárnym riadením sú vhodné skôr na bežné použitie, v tomto smere je ich veľkou výhodou jednoduchosť samotného riadenia a tiež veľmi priaznivá nadobúdacia cena. Na druhej strane, tieto frekvenčné meniče nie sú vhodné pre náročné priemyselné použitie, kde sa vyžaduje maximálna presnosť – negatívom sú totiž o niečo pomalšie reakcie motora na zmenu zaťaženia a tiež určité nepresnosti pri výstupných otáčkach. 

Frekvenčné meniče s vektorovým riadením

Vektorové riadenie sa využíva pri moderných frekvenčných meničoch, ktoré sú určené do náročnejších podmienok. Tento spôsob využíva údaje z motora, ktoré následne využíva vo svojom matematickom modeli a pomocou aktuálnych a vypočítaných hodnôt následne menič upravuje frekvenciu a napätie. Vektorový frekvenčný menič je teda presnejší a docieliť s ním môžete zároveň rýchlejšie odozvy motora. Ako konkrétny príklad uveďme frekvenčné meniče série V800 umožňujúce využitie vektorového riadenia SFVC, ktoré sú prispôsobené aj pre tie najnáročnejšie prevádzkové podmienky.

ozubené kolesa
zdroj: pixabay.com

Frekvenčný menič je veľmi užitočným zariadením, ktoré vám prevádzku pohonu nielen uľahčí, ale aj zefektívni. Podmienkou je však správny výber a preto sa v tomto smere odporúčame vždy obrátiť na odborníkov.

Ako udržať exteriér vášho domu v perfektnom stave? Tipy odborníkov

06.12.2024

Zatiaľ čo interiér domu pravidelne upratujeme, exteriér zostáva často na vedľajšej koľaji. Čistý a udržiavaný vonkajšok nehnuteľnosti nie je len otázkou estetiky, ale aj predĺžením životnosti a vnímanej hodnoty. Aké aktivity zahŕňa nevyhnutná starostlivosť o exteriér vášho domu?

Ako sa postarať o garážovú bránu – tipy od odborníkov nielen na zimu

05.12.2024

Staráte sa pravidelne o svoje auto, čistíte fasádu domu a kontrolujete, či vám správne funguje vstupná brána? A čo taká garážová brána? Tá tiež potrebuje svoju dávku pozornosti, najmä v náročnejšom zimnom období. Určite chcete, aby vám bezchybne slúžila aj naďalej. Ako sa postarať o garážovú bránu (nielen) v zime?

V mraze a pritom v teple – ako si vybrať zimné pracovné oblečenie

04.12.2024

Pracujete v zime vonku? Pre stavbárov, cestárov i lesníkov je to výzva v podobe nepriaznivých poveternostných podmienok, ale aj potreby zabezpečiť si ochranu a pohodlie. Správne vybrané pracovné oblečenie poskytuje bezpečnosť, komfort a umožní podávať dobré výkony. Ako si vybrať zimné monterkové súpravy a pracovné odevy?

Andrej Danko, Jaroslav Spišiak

Týmto autom narazil Danko do semaforu, tvrdí Spišiak z PS a zverejnil fotografiu

02.01.2025 19:48

Poslanec Progresívneho Slovenska Jaroslav Spišiak zverejnil fotografiu, na ktorej podľa neho je auto, ktorým Andrej Danko narazil do semaforu.

Útok v New Orleanse

Zo vzorného vojaka terorista. Spája niečo páchateľov z New Orleansu a Las Vegas?

02.01.2025 19:15

Jeden zabil autom 15 ľudí, 33 ďalších zranil a dvoch policajtov postrelil, druhý sa odpálil v aute a zranil sedem okoloidúcich. Boli to osamelí páchatelia alebo sa poznali?

Fínsko, Eagle S, podmorský kábel

Majiteľ podmorského kábla požiadal o zhabanie tankera, ktorý Fíni považujú za súčasť ruskej tieňovej flotily

02.01.2025 18:40

Fínsky prevádzkovateľ energetickej siete Fingrid podal na helsinskom súde žiadosť o zhabanie ropného tankeru Eagle S.

migranti

Pri nehodách dvoch člnov zomrelo 27 migrantov, 83 ľudí sa podarilo zachrániť

02.01.2025 17:10

V minulom roku po potopení plavidiel neďaleko pobrežia Tuniska zomrelo alebo je nezvestných 600 až 700 migrantov.