Túžba po poznaní toho, čo prinesie budúcnosť sa rovnako ako mnohých iných oblastí, týka aj priemyselných pohonov. V tomto smere je totiž stále čo vylepšovať, stúpajúci tlak na vyššiu efektivitu a rýchle napredovanie vývoja výrazne rozširujú možnosti. Aktuálne teórie o tzv. Priemysle 4.0 by sme potom kľudne mohli označiť ako blízku budúcnosť. Zistite, ako sa to bude týkať priemyselných prevodoviek, ktoré sú nevyhnutnou súčasťou mnohých pohonných systémov.
Niet pochýb, že sú to práve pohonné systémy, ktoré sú kostrou priemyselných prevádzok. Vyše 60 % energií sa v priemysle spotrebuje práve na zabezpečenie pohonov. Okrem neho, zvládnu moderné elektromotory aj rôzne ďalšie úlohy, ktoré sú v mnohých segmentoch nenahraditeľné. Zo všetkých spomeňme napríklad vibrační elektro motory, zabezpečujúce automatické triedenie súčiastok, prípadne liečiv vo farmaceutickom priemysle. Je preto logické, že moderné pohonné systémy by mali byť nielen veľmi presné a nabité funkciami, ale zároveň energeticky úsporné.
V znamení konektivity
Skratka IoT, teda Internet of things, nie je ničím novým, no zavádzanie do praxe je zatiaľ pozvoľnejšie. Zjednodušene povedané ide o to, že jednotlivé zariadenia v domácnosti sú vzájomne poprepájané a zároveň pripojené na internet. V priemysle hovoríme o IIoT, kedy sú takto prepojené všetky pohonné systémy a ich jednotlivé komponenty. Veľkou výzvou je štandardizácia komunikačných protokolov a umožnenie, aby mohli byť elektromotory, prevodovky a frekvenčné meniče súčasťou priemyselnej siete.
V tomto smere je zaujímavou možnosťou, aby bolo možné spomínaným rozhraním vybaviť už existujúce zariadenia, čím by bolo možné vyhnúť sa neúmerne vysokým nákladom na celkovú obnovu pohonného systému. V tom prípade, by sa aj čelní převodovka, ktorá už má niekoľko rokov prevádzky za sebou, mohla relatívne ľahko stať súčasťou toho najmodernejšieho systému.
Rozširovanie digitalizácie
Čo nie je možné merať, nie je možné ani systematicky vylepšovať. Moderné prevodovky, ktoré dnes udivujú na svetových veľtrhoch, sú vybavené množstvom senzorov, ktoré dokážu nielen snímať, ale aj vyhodnocovať množstvo údajov v reálnom čase a posielať ich na spoločný podnikový server. Senzory pritom neustále sledujú nielen aktuálny stav zariadenia, ale tiež okolité podmienky a v nadväznosti ne môžete ľahko nastaviť, ako sa má zariadenie v konkrétnom prípade správať.
Týmto spôsobom je možné dosiahnuť aj účinnú elimináciu chýb ľudského faktora. Ak sa zariadenie počas prevádzky dostane do hraničných hodnôt, môže svoju činnosť buď ukončiť alebo obmedziť tak, aby nedošlo k jeho poškodeniu. Týmto spôsobom je možné vyhodnocovať desiatky údajov, pričom je ľahké zabrániť chybám z nepozornosti. Medzi neustále sledované parametre môže patriť napríklad teplota zariadenia, teplota okolia, vibrácie, montážna poloha, množstvo oleja a podobne.
Po príklady, ako by to mohlo vyzerať v praxi, opäť netreba chodiť ďaleko. Nesprávne namontovaná šneková převodovka môže byť zdrojom viacerých problémov, pomocou senzorov vždy skontrolujte svoju polohu a tak sa nestane, že by fungovala v režime, ktorý by ju mohol poškodiť, prípadne by zapríčinil zníženie efektivity celého pohonného procesu.
Čiastočná autonómia zariadení
Možno sa vám to bude zdať ako sci-fi, no už aj priemyselné pohonné systémy dokážu fungovať autonónme. Prejavuje sa to tým, že dokážu informácie nielen samostatne zaznamenať, uložiť, či odoslať niekam na server, ale dokonca ich aj logicky vyhodnocovať. Do určitej miery je tak možné už dnes dosiahnuť čiastočnú autonómiu, kedy zariadenie bude meniť svoje nastavenia bez zásahu obsluhy.
Zariadenie bude mať v reálnom čase vždy množstvo údajov, ktoré bude neustále vyhodnocovať a dávať si do súvislostí. Rozhodnutia, ktoré by možno obsluhe trvali dlhé minúty či hodiny, bude zariadenie schopné na základe dostupných údajov schopné prijať neporovnateľne rýchlejšie.
Inteligentná priemyselná technika si už dnes začína nachádzať svoje uplatnenie a je iba otázkou pomerne krátkeho času, kedy bude na trhu dominovať a priemysel 4.0 sa stane takpovediac štandardom.
Celá debata | RSS tejto debaty