Máte vo firme flotilu služobných vozidiel? Ak áno, určite viete, koľko starostí môže jej prevádzka so sebou prinášať. Kým zamestnanci ich zväčša obľubujú, pre firmu môže prevádzkovanie služobných vozidiel predstavovať poriadny finančný odliv. Pozreli sme sa na najčastejšie chyby pri fleet manažmente a spôsoboch, ako zamedziť nadmerným nákladom.
Každý dobrý manažér si určite uvedomuje dôležitosť plánovania, plnenia cieľov a ich priebežného vyhodnocovania. Platí to prakticky v každej sfére podnikového života, či už ide o kancelárske priestory, údržbu budov, ľudské zdroje alebo aj služobné vozidlá a s tým súvisiace záležitosti. Tak ako je pre firmu dôležité mať reprezentatívne priestory, ktoré zvládne financovať, nemenej dôležitá by mala byť aj udržateľná starostlivosť o firemné vozidlá.
Každá väčšia firma má manažéra, ktorý sa stará o priestory, kancelárie, prípadne budovu. Hlavnou úlohou manažéra v tejto pozícii je vybavovať veci súvisiace s nevyhnutnou údržbou a prípadnou rekonštrukciou. Ak bude treba vymaľovať, nájde trebárs maliarske práce Bratislava a dodanie služieb zariadi. V prípade, ak sa napríklad pokazí vzduchotechnika, zabezpečí opäť pomocou odborníkov rýchlu nápravu.
Často sa ale stáva, že facility manažérovi „prischne“ aj starostlivosť o flotilu služobných vozidiel, a to už môže byť poriadne veľké sústo. Navyše, nie každý môže byť odborníkom na starostlivosť o motorové vozidlá a pre firmu je veľmi užitočné, ak sa tejto činnosti venuje niekto, kto má k autám vzťah a v tejto problematike sa orientuje.
Starostlivosť o vozidlá bez jasných pravidiel
Tu sa už dostávame k prvej častej chybe, ktorá spočíva v nedostatočnom stanovení pravidiel. Odbornejšie sa označuje ako absencia car policy a znamená, že firma nemá jasne stanovené pravidlá nákupu, údržby a vyraďovania služobných vozidiel. Prevádzka vozidlového parku je pritom celkom nákladnou záležitosťou, a preto by sa k nej malo pristupovať odborne a s rozvahou. Pri tvorbe car policy je potrebné zvážiť konkrétne potreby firmy, finančný rozpočet, prevádzkové náklady jednotlivých vozidiel.
Nielen nadobúdacia cena, ale aj prevádzkové náklady
Častou chybou je, ak sa príliš veľký dôraz kladie na nadobúdaciu cenu a popri tom sa zabúda na prevádzkové náklady, ktoré vás s daným vozidlom čakajú. V tomto smere je potrebné pracovať s rôznymi modelmi vývoja a pri výbere porovnávať nielen nadobúdaciu cenu vozidiel v rámci jednotlivých ponúk, ale aj ich prevádzkové a servisné náklady. V tejto súvislosti netreba podceňovať parameter TCO – total cost of ownership, teda celkové náklady vlastníctva konkrétneho vozidla počas jeho životnosti.
Šetriť na údržbe sa neoplatí
Vzťah zamestnancov k služobným vozidlám spravidla nebýva príliš vrúcny, o to viac by mala firma venovať pozornosť ich údržbe. Zanedbávanie údržby síce môže v krátkodobom horizonte ušetriť finančné prostriedky, z dlhodobého hľadiska však vždy ide o tú najhoršiu možnosť. Takto ušetrené peniaze sa vám totiž „vrátia“ v podobe vyšší servisných nákladov, zhoršením stavu, či vo forme zvýšenej spotreby paliva.
V tomto smere sa teda oplatí obrátiť sa na spoľahlivého servisného partnera, ktorý vám ponúkne ideálny pomer ceny a kvality. Dobrým príkladom je ja pneuservis Pneufol, ktorý ponúka starostlivosť o prezúvanie a uskladňovanie pneumatík aj pre firmy za veľmi výhodných podmienok. Obutie vašich firemných vozidiel je vždy vhodné konzultovať s odborníkmi, pretože sú to práve pneumatiky, ktoré majú nemalý vplyv na bezpečnosť prevádzky vozidla, spotrebu aj celkové úžitkové vlastnosti.
Na záver dodajme, že snaha znižovať náklady na prevádzku služobných vozidiel je prirodzenou snahou. Mala by však viesť cez premyslenú car policy, ktorá vám v konečnom dôsledku ušetrí množstvo starostí, času a v neposlednom rade aj financií. Rozhodne, preto nenechávajte prevádzku svojich fleet vozidiel „napospas osudu.“
Celá debata | RSS tejto debaty