Striedavý motor je elektromotor napájaný striedavým prúdom (AC). Motor na striedavý prúd sa vo všeobecnosti skladá z dvoch základných častí: vonkajšieho statora s cievkami napájanými striedavým prúdom, ktorý vytvára točivé magnetické pole. Vnútorný rotor pripojený k hriadeľu vytvára druhé točivé magnetické pole. Magnetické pole rotora môže byť vytvorené reluktančným sálaním, permanentnými magnetmi alebo striedavým alebo jednosmerným elektrickým vinutím.
Menej populárne lineárne motory na striedavý prúd fungujú na podobných pravidlách ako rotačné motory, ale ich pohyblivé a nepohyblivé súčasti sú usporiadané v priamke, čím vytvárajú lineárny pohyb namiesto rotácie.
Dva základné druhy striedavých motorov sú synchrónne motory a indukčné motory.
Indukčný alebo asynchrónny motor je vždy závislý od malej odchýlky otáčok medzi otáčkami hriadeľa rotora a otáčajúcim sa magnetickým poľom statora, ktorá sa nazýva sklz, ktorý indukuje rotorový prúd v striedavom vinutí rotora. Preto indukčný motor nemôže vytvoriť krútiaci moment v blízkosti synchrónnych otáčok, kde sklz (indukcia) prestáva existovať alebo je nepodstatný. Na porovnanie, synchrónny motor nie je závislý od indukcie sklzu a využíva buď význačné póly (vyčnievajúce magnetické póly), permanentné magnety alebo individuálne budené vinutie rotora.
Synchrónny motor vytvára svoj zaradený krútiaci moment pri presne synchrónnych otáčkach. Mechanizmus bezkartáčového synchrónneho motora s vinutým rotorom s dvojitým napájaním má individuálne budené rotorové vinutie, ktoré nezávisí od pravidiel indukovaného prúdu sklzu. Bezkartáčový motor s vinutým rotorom s dvojitým napájaním je synchrónny motor, ktorý môže pracovať presne pri frekvencii zdroja energie. Ďalšie druhy motorov zahŕňajú motory s vírivými prúdmi a jednosmerné a striedavé mechanicky komutované stroje, pri ktorých rýchlosť závisí od zapojenia vinutia a napätia alebo tiež populárny vibračný motor.
Elektromotory s výkonom 1 HP
Konská sila alebo HP je štandardná jednotka využívaná na vyjadrenie miery výdaja mechanickej energie. Úroveň výkonu jedného HP sa približne rovná 746 W alebo 0,746 kW. Zatiaľ čo konskú silu, ako aj kilowatt možno redukovať na podobné rozmerové jednotky, konská sila sa takmer nevyužíva na vyjadrenie výkonu iným spôsobom ako mechanickým.
Na výrobných štítkoch elektromotorov sa uvádza ich výstupný výkon, nie príkon. Ide o výstupný výkon na hriadeli a nie o výkon dodávaný na pohon motora). Tento výstupný výkon sa zvyčajne označuje vo wattoch alebo kilowattoch. V Spojených štátoch amerických sa výstupný výkon označuje v konských silách, ktoré sú z tohto dôvodu definované presne ako 746 W. Elektromotory s výkonom 1 HP môžu byť striedavé alebo jednosmerné motory. Tieto typy motorov sa zvyčajne nachádzajú vo vozidlách alebo elektrických člnoch.
Elektromotory s výkonom 2HP
Rovnako ako elektromotor s výkonom 1HP, aj elektromotor s výkonom 2HP funguje rovnakým spôsobom, a to tak, že na svojom hriadeli vydáva výkon. V kilowattoch je tento výkon približne 1,49 kW. Môže byť buď jednosmerného, alebo striedavého typu (jednofázový alebo trojfázový). Elektromotor s výkonom 2HP sa používa na pohon lodných vrtúľ a priemyselných chladiacich ventilátorov alebo ako indukčný motor.
Trojfázové motory
Trojfázové motory, do ktorých patrí napríklad elektromotor 3kw alebo elektromotor 2kw, 1kw, 0,75 kw a pod., sú typmi striedavého motora, ktorý je presným príkladom indukčného motora, nazývaného aj asynchrónny motor. Motory sa skladajú z troch hlavných komponentov – rotora, statora a krytu.
Stator pozostáva zo sledu laminácií z oceľovej zliatiny, ktoré sú navinuté drôtmi na vytvorenie indukčných cievok, jednej pre každú fázu zdroja energie. Každá cievka statora je napájaná trojfázovým elektrickým zdrojom.
Rotor tiež pozostáva z kovových tyčí a indukčných cievok spojených do obvodu. Rotor obklopuje hriadeľ motora a je to časť motora, ktorá sa otáča a vytvára výstupnú mechanickú energiu motora.
Prečítajte si viac o: frekvenčný menič na motor, elektromotor s převodovkou
Skriňa motora udržiava rotor s jeho hriadeľom na súbore ložísk, aby sa znížilo trenie otáčajúceho sa hriadeľa. Skriňa má koncové kryty, ktoré držia uloženie ložísk, a obsahuje ventilátor, ktorý je pripojený k hriadeľu, ktorý sa otáča pri otáčaní hriadeľa. Rotujúci ventilátor nasáva okolitý vzduch z vonkajšej strany krytu a tlačí vzduch cez rotor a stator, aby ochladil časti motora a odvádzal teplo, ktoré vzniká v mnohých cievkach z odporu cievok. Skriňa má bežne aj vyvýšené mechanické rebrá na vonkajšej strane, ktoré ďalej odvádzajú teplo do vonkajšieho vzduchu. Koncový kryt poskytne aj miesto na uloženie elektrických sietí pre trojfázový zdroj do motora.
Zdroje: el-motor.sk, el-motor.cz, iqsdirectory.com
Celá debata | RSS tejto debaty