Bezkartáčový motor
Bezkartáčový motor je typ jednosmerného motora (BL motor alebo BLDC motor), označovaný aj ako motor s elektronickou komutáciou (EC alebo ECM motor). Mohol by sa nazývať aj synchrónny jednosmerný motor. Ide o motor využívajúci jednosmerný elektrický prúd. Využíva elektronický regulátor na zapínanie jednosmerných prúdov do vinutí vytvárajúcich magnetické pole, ktoré sa úspešne otáča v priestore a rotor s permanentným magnetom sa otáča podľa neho. Riadiaca jednotka nastavuje amplitúdu a fázu impulzov jednosmerného prúdu na riadenie krútiaceho momentu a rýchlosti motora. Tento regulačný mechanizmus je náhradou za kefy alebo mechanický komutátor využívaný v mnohých bežných elektromotoroch.
Výroba bezkartáčového jednosmerného motora je vo všeobecnosti podobná jednosmernému motoru s permanentnými magnetmi, ale môže to byť aj asynchrónny/indukčný elektromotor alebo spínaný reluktančný motor. Môžu tiež využívať neodymový magnet a môžu byť vonkajšie (rotor obklopuje stator), vnútorné (stator obklopuje stator) alebo axiálne (stator a rotor sú paralelné a ploché).
Výhody bezkartáčových motorov v porovnaní s kartáčovým motorom sú vysoká rýchlosť, vysoký pomer výkonu k hmotnosti, takmer okamžitý krútiaci moment a regulácia otáčok (ot/min), nízka údržba a vysoká účinnosť. Bezkartáčové motory nachádzajú uplatnenie v počítačových periférnych zariadeniach (tlačiarne, diskové jednotky), prenosných energetických zariadeniach a vozidlách od automobilov až po modely lietadiel. V súčasných práčkach umožnili bezkartáčové motory nahradiť prevodovky a gumové remene pomocou konštrukcie s priamym pohonom.
Krokové motory
Krokový motor, označovaný aj ako krokový motor alebo krokový motor, je bezkartáčový jednosmerný motor, ktorý rozdeľuje celú otáčku na niekoľko ekvivalentných krokov. Poloha motora môže byť zadaná tak, aby sa zmenila a udržala v jednom z rovnakých krokov bez použitia akéhokoľvek snímača polohy na spätnú väzbu, pokiaľ je elektromotor vhodne dimenzovaný na použitie vzhľadom na rýchlosť a krútiaci moment. Kartáčové jednosmerné motory sa otáčajú nepretržite, keď je na ich svorky privedené jednosmerné napätie. Krokový motor je známy svojou vlastnosťou premeny reťazca vstupných impulzov štvorcových vĺn na presne definované prírastky v bode otáčania hriadeľa. Každý impulz roztočí hriadeľ v pevne stanovenom uhle.
S témou tiež súvisí: elektromotor s prevodovkou, šneková převodovka
Krokové motory majú v konečnom dôsledku množstvo ozubených elektromagnetov umiestnených ako stator obklopujúci centrálny rotor, čo je železný kus v tvare ozubeného kolesa. Elektromagnety sú napájané mikrokontrolérom alebo externým obvodom ovládača.
Aby sa hriadeľ najprv roztočil, je napájaný jeden elektromagnet, ktorý magneticky priťahuje zuby ozubeného kolesa. Keď sú zuby zarovnané k počiatočnému elektromagnetu, sú mierne posunuté od nasledujúceho elektromagnetu. To znamená, že keď je nasledujúci elektromagnet zapnutý a počiatočný vypnutý, ozubené koleso sa trochu pootočí, aby sa vyrovnalo s nasledujúcim. Odtiaľ sa postup opakuje. Každé z týchto otáčaní sa nazýva „krok“, pričom celočíselný počet krokov dokončí celú otáčku. Týmto spôsobom sa môže motor otáčať pomocou presného uhla.
Zdroje: www.kelheim.sk, www.kelheim.cz, www.iqsdirectory.com
Celá debata | RSS tejto debaty