Hlasy, že obdobie masívnej globalizácie je pomaly za nami znejú čoraz silnejšie a stále častejšie sa kladie dôraz na podporu lokálnych predajcov, výrobcov a poskytovateľov služieb. Skrátka, do popredia sa dostáva téma lokálnej ekonomiky prinášajúcej viaceré výhody ako pre podnikateľov, tak aj spotrebiteľov. Ak teda niečo zháňate, oplatí sa najprv porozhliadnuť v okolí. O akých výhodách je reč?
Peniaze zostávajú v danej lokalite môžu prispieť k jeho rozvoju
V prípade služieb lokálneho charakteru je úplne prirodzené začať hľadať predovšetkým na miestach, kam to nemáte ďaleko. Napríklad, ak hľadáte video ateliér Bratislava, nebudú vás zrejme zaujímať ateliéry na druhom konci republiky, pretože takýto výber by sa vám jednoducho neoplatil. Uvedomelé nákupné správanie však nespočíva iba v tom, koľko peňazí utratíte a či sa vám to oplatí, ale aj kde tak urobíte. Pri podpore lokálnych podnikateľov je dôležité uvedomiť si, že vaše minuté peniaze zostanú v danom regióne a môžu prispieť k jeho ďalšiemu rozvoju.
Podpora sociálnej a ekonomickej udržateľnosti
Globalizácia doslova vymazala mnohé podniky z mapy a vo viacerých regiónoch došlo v dôsledku toho k zníženiu životnej úrovne a tiež odlivu obyvateľov. Samozrejme, toto nie sú jediné negatívne javy, ktoré je možné v súvislosti s globalizáciou zaznamenať, v každom prípade je však najbolestivejší odliv kapitálu, nech už ho vnímame z ktoréhokoľvek uhla pohľadu.
Spomenúť si na tento argument môžete pri riešení mnohých životných situácií a s tým súvisiacich problémov, napríklad ak si budete dať potrebovať vymeniť alebo opraviť čelné sklo. Stačí si totiž vyhľadať výmena autoskla Zlate Moravce, alebo bližšie k miestu vášho pobytu a ušetríte čas, cenné kilometre a podporíte podnikateľa z vášho okolia.
Zmiernenie negatívnych dopadov na životné prostredie
O potrebe redukovať svoju uhlíkovú stopu sa nehovorí len tak pre nič za nič. Napokon, k zodpovednému spotrebiteľskému správaniu patrí aj snaha zredukovať negatívne dopady svojich nákupov na minimum. Pri využívaní služieb na lokálnej úrovni nie je potrebné cestovať tak ďaleko, čím šetríte nielen svoju peňaženku, ale aj životné prostredie.
Potenciál pre budovanie osobnejších vzťahov a lepšieho zákazníckeho servisu
Globalizácia posilnila vo vzťahoch medzi podnikateľmi a zákazníkmi prvok anonymity. Pre mnohé nadnárodné spoločnosti je prirodzené, že individuálneho zákazníka berie skôr ako číslo, resp. kvapku v mori, čo by tak pochopiteľne vôbec nemalo byť. Skôr lokálni podnikatelia sú v tomto smere schopní venovať jednotlivým zákazníkom viac pozornosti a prípadne im aj individuálne prispôsobiť svoje služby či ponúkaný sortiment.
Podporiť lokálnych podnikateľov sa oplatí aj v prípade služieb, pri ktorých je dôležitá vzájomná dôvera. Ak sa napríklad rozhodnete pre bielenie zubov Bratislava, je dobré mať na blízku ambulanciu, na ktorú sa budete môcť s dôverou obrátiť.
Foto: elements.envato.com
Celá debata | RSS tejto debaty