Na začiatku bol nápad a veľké zanietenie. Spolu so snúbenicou (dnes už manželkou) sme sa rozhodli otvoriť cukráreň. Nie však akúkoľvek, naším primárnym zameraním mali byť svadobné torty a väčšie akcie, na ktoré je potrebné pripraviť a doručiť desiatky či stovky zákuskov. Samotná prevádzka cukrárne pre verejnosť bola skôr na druhom mieste. Stret s realitou ale napokon vôbec nebol príjemný. Podelíme sa s vami o to, ako sa nám podarilo prekonať ťažké začiatky.
Otvárať v dnešnej dobe cukráreň nie je nič jednoduché. Nie je problém nájsť si vhodné priestory, zabezpečiť vybavenie a prilákať pár návštevníkov z okolia, no dlhodobo udržiavať v chode cukráreň aj počas obmedzujúcich opatrení je poriadna fuška. V uplynulých mesiacoch nám tak nezostalo nič iné, ako trochu popracovať na našich procesoch, tak aby sme vôbec prežili. Nečakali sme, že naše podnikanie zachráni internet a celková zmena prístupu. Pochopili sme, že rozdiely medzi úspešnými a neúspešnými často spočívajú v detailoch.
Aby sa o nás vedelo
Jednou z prvých otázok, ktorú sme riešili bolo, ako sa o našej cukrárni dozvedia ľudia z blízkeho okolia. Samozrejme, prvé čo nám napadlo boli letáky, ktoré sme dokonca aj pár hodín celkom prácne sami roznášali. Pár zvedavcov síce prišlo, no o dlhodobom efekte sa príliš hovoriť nedalo. Skoro sme teda pochopili, že na to musíme ísť inak.
Skúsili sme to teda prostredníctvom webových stránok. Tie sme síce mali zamerané skôr pre svadobčanov a rôznych organizátorov akcii, no napadlo nám, prečo by si aj naša mala prevádzka nezaslúžila lepšiu prezentáciu. Stavili sme na lokálne vyhľadávanie a teda konkrétne optimalizáciu stránky našej prevádzky na to, aby zaujala každého, kto si v našom okolí túži pochutnať na lahodnom zákusku. Naši návštevníci nám mohli napísať recenzie a postupným zbieraním „hviezdičiek“ sme naozaj upútali. Zistili sme dokonca, že niektorí kvôli našim zákuskom prejdú aj cez celé mesto.
Zvládli sme sa rozbehnúť aj si udržať tempo
Netrvalo dlho a objednávky sa začali celkom slušne hrnúť. Vďačiť za to môžeme nielen prepracovanému webu, ale aj pozitívnym referenciám, ktoré si o nás záujemci mohli nájsť. Zvládnuť však naraz výrazný nárast objednávok a k tomu aj stále rastúci počet návštevníkov v prevádzke nebolo vôbec jednoduché. V situácii, kedy sme mali denne desiatky telefonátov, nestíhali objednávať suroviny a pracovali 16 hodín denne sme jednoducho museli hľadať riešenie.
Tým riešením bol nakoniec ERP systém. Hoci nie sme veľká spoločnosť, ani nemáme desiatky zamestnancov, umožňuje nám lepšie plánovať procesy. Presne vieme, kedy sme komu čo sľúbili a naopak, kedy čo niekto sľúbil nám. Všetky objednávky vieme evidovať omnoho efektívnejšie a ocenili to aj naši zákazníci. Už v priebehu sekúnd sa vieme presne zorientovať v objednávkach a tiež v našich aktuálnych zásobách. Nestane sa nám teda, že by nám chýbali dekorácie na torty, prípadne, že by sme nevedeli pokryť aktuálny dopyt v cukrárni.
Po uvoľnení opatrení v krajšej prevádzke
Aby to samozrejme nebolo také všetko ideálne, začali platiť protipandemické opatrenia a našu prevádzku sme museli zavrieť, resp. obmedziť iba na výdajné okienko. Naše tržby zďaleka neboli také, ako keby sme mali normálne otvorené, ale aj toto ťažké obdobie sa nám podarilo zvládnuť. Keď sme už konečne mohli otvoriť, chceli sme ako vďaku za priazeň počas ťažkých časov usporiadať pre našich zákazníkov otváraciu párty a privítať ich v krajších priestoroch. Našli sme si maľovanie firiem v Bratislave a nechali celú našu prevádzku vymaľovať do pestrých farieb. Nechýbali ozdoby na stenu, nové stoly a stoličky a ďalšie drobnosti. Naša malá cukráreň tak teraz vyzerá ešte lepšie a sme naplno pripravení na fungovanie bez obmedzujúcich opatrení. Držte nám palce.
Celá debata | RSS tejto debaty