Long-tail kľúčové slová nie sú vo svete optimalizácie pre vyhľadávače doceňované. Nikto ich nechce používať, pretože majú malý objem vyhľadávania. No netreba ich podceňovať. So správnym prístupom vám long-tail kľúčové slová pomôžu predbehnúť konkurenciu, dostať sa do vybraných úryvkov (rich snippets) a prinesú vám nie len návštevnosť, ale aj platiacich zákazníkov. Ako na to?
- Čo sú long-tail kľúčové slová?
- Aké bežné sú long-tail kľúčové slová?
- Prečo používať long-tail kľúčové slová?
- Ako hľadať long-tail kľúčové slová?
- Ako optimalizovať stránky pre long-tail kľúčové slová?
Čo sú long-tail kľúčové slová?
Long-tail kľúčové slová sú dlhšie vyhľadávacie dopyty (tri a viac slov) so špecifickým zámerom vyhľadávania. Keďže sú tieto kľúčové slová menej obvyklé, majú aj menší objem vyhľadávania. No sú konkrétnejšie, a preto majú vyšší konverzný pomer.
Short-tail kľúčové slová sú kratšie vyhľadávacie dopyty (menej ako tri slová) so všeobecnejším zámerom vyhľadávania. Keďže sú všeobecnejšie, zvyknú mať vyšší objem vyhľadávania, ale nižší konverzný pomer.
No odporúčaná dĺžka vyhľadávacieho dopytu je skôr všeobecné usmernenie ako prísne pravidlo. Long-tail kľúčové slová (long=dlhý) nezískali svoj názov kvôli ich dĺžke, ale preto, lebo pochádzajú zo skupiny veľkého množstva kľúčových slov, ktoré majú dokopy rovnako veľký objem vyhľadávania ako jedno short-tail kľúčové slovo. Pochádzajú z dlhej „reťaze“ takýchto kľúčových slov, ktoré sa po anglicky nazývajú long-tail (doslovne – dlhý chvost):
Opakom long tail je short tail. Short tail sa skladá z menšieho počtu kľúčových slov s vysokým objemom vyhľadávania. Long tail sa naopak skladá z veľkého počtu kľúčových slov s nízkym objemom vyhľadávania. Hoci zvyknú byť long-tail kľúčové slová dlhšie a short-tail kľúčové slová kratšie, ich rozdiel nespočíva v dĺžke frázy, ale v objeme vyhľadávania.
Aké bežné sú long-tail kľúčové slová?
Aby sme sa dozvedeli viacej o úlohe long-tail kľúčových slov vo vyhľadávaní, analyzovali sme 24 miliónov kľúčových slov z našej databázy. Ako prvé sme pozorovali rozmanitosť kľúčových slov. Jedno- a dvojslovné dopyty tvorili len štvrtinu celej našej databázy, zatiaľ čo sa jej väčšia časť skladala z troj-, štvor- a päťslovných dopytov:
Ale pozrime sa na objem vyhľadávania. Jedno- a dvojslovné kľúčové slová tvoria viac ako 65 % celého objemu vyhľadávania. Čím je kľúčové slovo dlhšie, tým sa objem vyhľadávania znižuje:
[obrázok]
Napokon sme sa pozreli na distribúciu kľúčových slov podľa počtu vyhľadávaní: 80 % z celkového počtu dopytov vyhľadávajú používatelia menej ako 10‑krát za mesiac.
[obrázok]
Prečo používať long-tail kľúčové slová?
Prečo by ste mali používať long-tail kľúčové slová, keď majú nízky objem vyhľadávania? Pretože na rozdiel od všeobecného presvedčenia, objem vyhľadávania nie je rozhodujúcim faktorom kvality kľúčových slov. Do úvahy by sa mali brať aj faktory ako zámer a konkurencieschopnosť.
Tu je zopár dôvodov, prečo by ste mali používať long-tail kľúčové slová aj na vašom webe:
Long-tail kľúčové slová majú nižšiu konkurenciu
Pri používaní short-tail kľúčových slov budete musieť bojovať s veľkou konkurenciou. Predsa každý by chcel zvýšiť svoju návštevnosť. Keďže majú o ne záujem všetci, iba weby s vysokou autoritou sa dostanú na prvú stránku s výsledkami vyhľadávania pre dané short-tail kľúčové slovo. Takže iba favoriti vybraného odvetvia.
Ak nie ste jedným z nich, boj o short-tail kľúčové slová je pre vás strata času. Síce sú short‑tail kľúčové slová vyhľadávané aj viac ako tisíckrát mesačne, vy z toho nebudete mať nič. Všetku návštevnosť získajú vaši konkurenti, ktorí sa dostali na prvú stránku s výsledkami vyhľadávania.
Na ukážku som do nástroja Rank Tracker vložil short-tail, mid-tail a long-tail kľúčové slová a vyšli mi nejaké štatistiky. Na screenshote nižšie môžete vidieť, že obťažnosť kľúčových slov klesá s ich predlžovaním. To znamená, že stránky s najlepším miestom vo výsledkoch vyhľadávania majú menej spätných odkazov, menej optimalizovaný obsah a chýbajú im aj ďalšie signály autority:
[obrázok]
Long-tail kľúčové slová sa vzťahujú na konkrétnejšie odvetvie alebo skupinu produktov a služieb, takže bude pre vás jednoduchšie konkurovať ostatným webom. Napríklad: každá predajňa bicyklov predáva bicykle, ale nie všetky z nich predávajú aj gravel bicykle a iba zopár z nich predáva titánové gravel bicykle.
Ak predávate titánové gravel bicykle, presne toto kľúčové slovo by ste mali použiť. Hoci ho používatelia vyhľadávajú menej, ale pri jeho vyhľadaní máte veľkú šancu umiestniť sa na prvej stránke s výsledkami vyhľadávania a takto získať aspoň nejakú návštevnosť.
Long-tail kľúčové slová majú vyššiu mieru konverzie.
Používatelia, ktorí vyhľadávajú konkrétnejšie dopyty sú bližšie ku kúpe ako tí, ktorí vyhľadávajú všeobecné dopyty. Bežne majú long-tail kľúčové slová 2,5-krát vyššiu konverziu ako short-tail kľúčové slová.
Perfektne to dáva zmysel. Ak niekto vyhľadá frázu „najlepšie bicykle“, pravdepodobne sa len začal obzerať. Ale ak niekto vyhľadá „najlepšie gravel bicykle pod 1000 €“, zrejme je už len niekoľko krokov od samotnej kúpy.
Short-tail kľúčové slová sú súčasťou long-tail kľúčových slov.
Optimalizácia pre long-tail kľúčové slová nie je na úkor short-tail kľúčových slov. Nemusíte si nevyhnutne vybrať buď short-tail, alebo long-tail kľúčové slová. V názornom príklade na obrázku môžete vidieť long-tail kľúčové slovo, ktoré obsahuje dve kratšie kľúčové slová, čo signalizuje všeobecnejšie vyhľadávania. Takto zabijete dve muchy jednou ranou.
[obrázok]
Long-tail kľúčové slová sú dokonalé pre PPC reklamy (Pay Per Click)
Pay Per Click je spôsob platenia za reklamu, kedy inzerent za reklamu platí vo chvíli, keď na ňu potenciálny zákazník klikne. Odborníci na internetový marketing sa zhodujú, že pri používaní PPC reklamy by ste mali zvoliť long-tail kľúčové slová. Prečo? V PPC platíte zakaždým, keď niekto klikne na vašu reklamu. Ak si zvolíte nešpecifické a všeobecné kľúčové slová, pravdepodobne získate veľký počet kliknutí, no nižšiu konverziu. Takto stratíte veľa peňazí kvôli reklame, ktorá vám ani neprinesie zákazníkov.
Ak použijete konkrétnejšie vyhľadávacie dopyty, ktoré lepšie opisujú, čo predávate alebo ponúkate, zaujmete správne publikum a vaša PPC reklama sa vyplatí. Ak sa vám podarí trafiť presne do toho, čo zákazníci vyhľadávajú, vaša reklama bude efektívnejšia.
Google uprednostňuje long-tail kľúčové slová
Určite ste si všimli, že Google už dokáže uspokojiť aj veľmi konkrétne zámery vyhľadávania. Dokáže ponúknuť krátku časť videa ako samostatný výsledok vyhľadávania, vybrať konkrétnu pasáž zo stránky, vytvárať vybrané úryvky a iné vylepšenia stránky s výsledkami vyhľadávania. Všetky tieto funkcie sa spoliehajú na long-tail kľúčové slová.
Aby mohol Google správne odpovedať long-tail dopyty, potrebuje prijímať stráviteľné kúsky informácií. Takto dokáže vyhovieť špecifickým zámerom vyhľadávania rýchlo a účinne:
[obrázok]
A my, ako tvorcovia obsahu, sa Googlu musíme prispôsobiť. Berte to takto. Miesto optimalizovania článku pre jedno kľúčové slovo (a jeho variácie) vytvorte článok, v ktorom bude každý segment optimalizovaný pre konkrétne long-tail kľúčové slovo.
Ukážeme si to na príklade z tohoto článku:
[obrázok]: Čo sú long-tail kľúčové slová?
Long-tail kľúčové slová sú dlhšie vyhľadávacie dopyty (tri a viac slov) so špecifickým zámerom vyhľadávania. Keďže sú tieto kľúčové slová menej obvyklé, majú aj menší objem vyhľadávania. No sú konkrétnejšie, a preto majú vyšší konverzný pomer.
H2 nadpis pre túto sekciu je dopytové kľúčové slovo písané prirodzeným jazykom. Prvá veta pod nadpisom tiež začína kľúčovým slovom. Celý odsek má menej ako 40 slov, čo je perfektná dĺžka pre vybraný úryvok.
Tu je ďalší príklad:
[obrázok]: Prečo používať long-tail kľúčové slová?
Prečo by ste mali používať long-tail kľúčové slová, keď majú nízky objem vyhľadávania? Pretože na rozdiel od všeobecného presvedčenia, objem vyhľadávania nie je rozhodujúcim faktorom kvality kľúčových slov. Do úvahy by sa mali brať aj faktory ako zámer a konkurencieschopnosť.
Znova: H2 nadpis je long-tail kľúčové slovo a v odseku sa nachádza zrozumiteľná odpoveď s dĺžkou menej ako 40 slov. Očakávam, že ak niekto vyhľadá potrebné dopyty, tieto dva segmenty budú použité ako odpovede vo vybraných úryvkoch.
Ako hľadať long-tail kľúčové slová?
Najjednoduchším spôsobom ako zmeniť short-tail kľúčové slovo na long-tail kľúčové slovo je jeho vyhľadanie na Googli. Google vám následne navrhne viacero variácií kľúčových slov.
Môžete napríklad odsledovať, čo vám Google automaticky doplní počas vyhľadávania. Začnite písať kľúčové slovo a Google za vás navrhne okolo desať možností jeho doplnenia. Takto získate primárne long-tail kľúčové slová.
[obrázok]
Potom sa pozrite na stránku s výsledkami vyhľadávania pre dané slovo a skúste nájsť ďalšie možnosti long-tail kľúčových slov. Na vrchu stránky s výsledkami vyhľadávania je väčšinou sekcia „Podobné dopyty“ s ďalšími podobnými otázkami súvisiacimi s vašim dopytom:
[obrázok]
V spodnej časti stránky nájdete sekciu „Súvisiace vyhľadávania“ s návrhmi na špecifikáciu vášho dopytu:
[obrázok]
Prípadne sa môžete obrátiť na nástroj, ktorý za vás tieto informácie zozbiera. Populárnou možnosťou je webstránka AnswerThePublic, kde môžete zadať hlavný dopyt a stránka vám ponúkne zoznam súvisiacich otázok:
[obrázok]
Samozrejme, ak chcete preskúmať long-tail kľúčové slová povedzme pre váš celý web, musíte sa obrátiť na špecializovaný softvér na skúmanie kľúčových slov, ako napríklad Rank Tracker.
Použite nástroj Rank Tracker na získanie kľúčových slov
Rank Tracker je dobrým nástrojom na hľadanie kľúčových slov, pretože používa nie jednu, ale deväť rôznych vyhľadávacích metód:
[obrázok]
Môžete použiť jednu, alebo aj všetky z nich. Získate takto tisícky návrhov kľúčových slov pre váš web. Prevedieme vás celým procesom.
1. Spustite Rank Tracker a zadajte URL adresu svojho webu a kliknite na Finish. Takto ste vytvorili nový projekt. Nástroj okamžite rozpozná zopár vašich kľúčových slov a pridá ich do informačného panelu, ktorý sleduje poradie vo vyhľadávaní.
2. Prejdite na Keyword Research a upriamte pozornosť na Ranking Keywords: tu zadajte svoju URL adresu, upravte metódu vyhľadávania (môžete prehľadať celú doménu alebo len konkrétnu URL adresu) a nastavenia (počítač alebo smartfón, uprednostňované prehliadače) a zvoľte Search. Softvér vám za chvíľu ponúkne stovky kľúčových slov, po ktorých vyhľadaní používateľ dokáže nájsť vašu stránku.
[obrázok]
Môžete zmeniť nastavenia a zamerať sa len na kľúčové slová vyhľadávané na mobilných zariadeniach. Týmto spôsobom získate veľmi odlišné kľúčové slová. Ako vzrastala miera používania smartfónov, zmenil sa aj spôsob, akým používatelia formulujú svoje dopyty. Ak si chceli zakúpiť nejakú bežnú vec, začali používať vo svojich dopytoch slová ako recenzia, najlepšie alternatívy alebo proste k dopytu dopísali „čo by som si mal vybrať miesto“.
3. Pozrime sa na funkcie Automatické dopĺňanie Google a Súvisiace vyhľadávania. Tieto metódy aplikácie Rank Tracker pracujú na základe systému odporúčaní Google. V tomto prípade nemusíte spraviť skoro nič. Stačí zadať zopár hlavných kľúčových slov a nástroj spraví všetko za vás:
[obrázok]
Po dokončení získate stovky nových pojmov, na ktoré sa môžete zamerať.
Opakujte tento postup pre ďalšie metódy automatického dopĺňania, napríklad vo vyhľadávaní Bing, Amazon a YouTube – nájdené kľúčové slová sa budú od seba dosť líšiť.
4. Preskúmajte funkciu Google Súvisiace otázky na získanie dopytov vo forme otázok. Tieto otázky tiež pochádzajú zo systému odporúčaní Google, ale hľadanie kľúčových slov je úplne zautomatizované a môže sa robiť aj vo veľkom rozsahu. Stačí zadať jedno alebo viac hlavných kľúčových slov a nástroj zozbiera najčastejšie kladené otázky súvisiace s danou témou.
[obrázok]
5. Nakoniec prejdite na TF-IDF Explorer. Umožní vám nájsť long-tail kľúčové slová súvisiace s danou témou, ktoré vaši konkurenti používajú, no vám mohli ujsť. Nástroj vám ponúkne zoznam populárnych kľúčových slov, detaily o nich a ukáže aj ako často ich konkurenti používajú:
[obrázok]
6. Prejdite na Keyword Sandbox. V tomto priečinku sa skladujú všetky návrhy kľúčových slov, ktoré ste zozbierali spomenutými metódami:
[obrázok]
Ja som napríklad hľadal kľúčové slová ohľadom témy bicykle a našiel som ich takmer 14 000. Je ich príliš mnoho a veľa z nich ani nie sú long-tail. Na zúženie výberu použijeme filtre.
Použite nástroj Rank Tracker na výber najlepších long-tail kľúčových slov.
Počas hľadania kľúčových slov pre vás Rank Tracker zbiera ku každému z nich rôzne metrické údaje. Tieto metriky môžete použiť pri hodnotení kľúčových slov a pri výbere tých, ktoré budete chcieť použiť.
Pre long-tail kľúčové slová použite tieto filtre:
1. Dĺžka kľúčových slov
Nastavte tento filter tak, aby vám ukázal kľúčové slová zložené z troch a viacerých slov. Dlhšie kľúčové slová sú špecifické pre konkrétnejšie odvetvie a preto je jednoduchšie umiestniť sa na dobrom mieste na stránke s výsledkami vyhľadávania.
2. Obťažnosť kľúčových slov
Tento filter nastavte tak, aby vám ukázal kľúčové slová s obťažnosťou 40 a nižšie. Táto hranica je len na usmernenie. Vy môžete použiť vlastnú. Ak máte web s vysokou autoritou, môžete si dovoliť bojovať aj so silnejšou konkurenciou a opačne.
3. Počet vyhľadávaní
Filter nastavte tak, aby vám ukázal kľúčové slová s objemom vyhľadávania 250 a vyššie. Tiež si môžete zvoliť túto hranicu podľa seba. Ak je váš trh malý, potom je aj 50 vyhľadávaní za mesiac veľká vec.
Takto to vyzerá, keď aplikujete všetky tieto filtre v nástroji Rank Tracker:
[obrázok]
Po nastavení filtrov, zvoľte OK. Zoznam kľúčových slov by sa mal výrazne skrátiť. V mojom prípade sa z 14 000 kľúčových slov stalo len 200. Teraz je zoznam kľúčových slov oveľa lepšie zvládnuteľný:
[obrázok]
Ak nie ste spokojní s počtom alebo kvalitou zostávajúcich kľúčových slov, môžete zmeniť filtre alebo sa vrátiť k metódam hľadania kľúčových slov a skúsiť nájsť nové pomocou iných hlavných kľúčových slov, alebo zmeniť nastavenia.
Tiež môžete odfiltrovať negatívne kľúčové slová. Ak napríklad predávate prémiový tovar, asi nebudete chcieť aby vás niekto našiel po zadaní dopytov ako lacný, populárny, bezplatný. Jednoducho tieto slová vymažte zo zoznamu kľúčových slov. Rovnako môžete vymazať názvy spoločností konkurentov, zbytočné lokality, aktivity alebo služby, s ktorými nemá váš web nič spoločné.
Použite nástroj Rank Tracker na priradenie kľúčových slov k stránkam
Keď už máte prvotný zoznam long-tail kľúčových slov, môžete si vybrať, ktoré sa hodia na váš web. Jednoducho si prezrite zoznam kľúčových slov a porozmýšľajte, či chcete vytvoriť stránku na základe jedného z nich.
Ak nájdete long-tail kľúčové slová, ktoré sa hodia k vašej webstránke, zvoľte ich a kliknite na Move Selected Keywords To Rank Tracking.
[obrázok]
Tieto kľúčové slová sa objavia v časti nástroja Target Keywords pri ovládacom paneli Rank tracking a Keyword Map.
V časti Rank Tracking môžete opäť skontrolovať obťažnosť kľúčových slov. Prejdite na Keyword & Rankings a v spodnej časti zvoľte Keyword Difficulty. Tam nájdete prvých 10 stránok vo výsledkoch vyhľadávania pre zvolené kľúčové slovo a aj dôležité štatistiky ako InLink Rank, Domain InLink Rank a koľko stránok odkazuje na konkurenčné stránky. Podľa týchto údajov si môžete spraviť obraz toho, aké zložité bude umiestniť sa pre zvolené kľúčové slovo.
[obrázok]
V Keyword Map môžete priradiť kľúčové slovo k stránke (alebo aj viacero naraz): pravým tlačidlom kliknite na kľúčové slovo a zvoľte Assign Keywords To Landing Page.
[obrázok]
Týmto spôsobom budete môcť sledovať distribúciu long-tail kľúčových slov na každej stránke v mape kľúčových slov. Zrýchlite a zjednodušíte si tak optimalizáciu stránok v ďalšom kroku. Mapovanie kľúčových slov vám pomôže pri optimalizácii obsahu stránok (SEO copywriting). Zľahčí aj sledovanie poradia stránok vo vyhľadávaní a opravovanie rôznych chýb akými je napríklad znížená návštevnosť alebo kanibalizácia kľúčových slov. (Ku kanibalizácii kľúčových slov dôjde, keď máte v celom obsahu svojej webovej stránky príliš veľa rovnakých alebo podobných kľúčových slov.)
Ako optimalizovať stránky pre long-tail kľúčové slová?
Teraz by ste mali mať v nástroji Rank Tracker priradených dosť kľúčových slov na každú z vašich vstupných stránok. Následne ich musíte zaradiť do obsahu stránky.
Najjednoduchším spôsobom je optimalizácia stránok pomocou nástroja WebSite Auditor – pomocou ovládacieho panelu Content Editor môžete editovať stránky v režime live.
[obrázok]
Prilepte odkaz stránky, ktorú chcete optimalizovať (alebo vytvorte novú), pridajte hlavné kľúčové slovo a chvíľu počkajte kým softvér vykoná audit stránky. Zobrazí sa zoznam rád na optimalizáciu stránky. Využite ponúknuté rady a vložte do obsahu stránky chýbajúce kľúčové slová.
Použite long-tail kľúčové slová v H2 a H3 nadpisoch.
Ako sme už spomenuli na začiatku tohto článku, long-tail kľúčové slová sa skvele hodia do nadpisov sekcií vašich stránok. Povedzme, že by som viedol stránku predajne bicyklov a napísal by som príspevok s nadpisom „Ako si vybrať bicykel?“. Tento typ návodu sa dá ľahko rozdeliť na niekoľko čiastočne nezávislých segmentov. Každý z nich môže byť venovaný inému long-tail kľúčovému slovu. Ak vyberiem správne kľúčové slová, Google bude môcť použiť obsah mojej stránky ako odpovede na veľký počet dopytov.
Zlé H2 nadpisy | Dobré H2 nadpisy |
Rozpočet | Koľko stojí dobrý bicykel? |
Rám | Aký materiál rámu bicykla je najlepší? |
Geometria rámu | Ako vybrať správnu veľkosť bicykla? |
Na stránky pridajte sekcie s odpoveďami na otázky
Ak máte veľa long-tail kľúčových slov, ktoré sa zdajú byť pre stránku relevantné, ale neviete ich prirodzene vložiť do obsahu, zvážte pridanie sekcie s častými otázkami. Premeňte kľúčové slová na otázky, vymyslite odpovede a pridajte túto sekciu na koniec stránok. Funguje to skvele na stránkach produktov a informačných stránkach (informácie o spoločnosti, kontakt, zmluvné podmienky atď.). Sekcie s otázkami a odpoveďami môžete vylepšiť pomocou značenia schém (schema markup – kód, ktorý pomáha vyhľadávačom lepšie porozumieť informáciám na vašom webe) a tým zvýšite šancu, že si vás Google všimne.
Optimalizujte anchor texty pre interné a externé odkazy
Interné odkazy sú dobrým miestom pre long-tail kľúčové slová. Keď vkladáte odkaz stránky na inú stránku, vložte long-tail kľúčové slovo do anchor textu a dbajte na to, aby boli anchor texty rozmanité a prirodzene znejúce. Odporúča sa odkazovať zo stránok, ktoré sa umiestňujú vo vyhľadávaní pre long-tail kľúčové slová na stránky so všeobecnejšími a populárnejšími kľúčovými slovami (napríklad z produktovej stránky na stránku s kategóriami). Takto môžete spraviť niektoré stránky prominentnejšími.
To isté platí pre spätné odkazy, ktoré môžete ovládať. Kedykoľvek odkazujete na stránku z externého zdroja (či už je to hosťovský príspevok alebo iná vaša webová stránka), v anchor textoch spätných odkazov používajte variácie long-tail kľúčových slov. Externé odkazy musíte zakomponovať do obsahu tak, aby bolo ťažké ich vymazať bez toho, aby ste museli úplne prepísať text. Long-tail kľúčové slová sú dobrým pomocníkom.
Na záver
Toto sú základné informácie o používaní long-tail kľúčových slov na získanie návštevnosti. Ak na svoje stránky správne implementujete stratégiu long-tail kľúčových slov, váš web získa lepšiu viditeľnosť a rozšíri sa medzi väčšiu skupinu potencionálnych zákazníkov. Oplatí sa to skúsiť.
Celá debata | RSS tejto debaty