Elektromotor je elektrický stroj, ktorý premieňa elektrickú energiu na mechanickú energiu. Väčšina elektromotorov pracuje prostredníctvom interakcie magnetického poľa motora a elektrického prúdu v navinutom vodiči na vytvorenie sily na spôsob krútiaceho momentu dodávaného na hriadeľ motora. Elektrický generátor je mechanicky totožný s elektrickým motorom, ale funguje s opačným tokom energie, pričom premieňa mechanickú energiu na elektrickú.
Elektromotory môžu byť poháňané jednosmerným prúdom (DC), napríklad z usmerňovačov alebo batérií, alebo striedavým prúdom (AC), napríklad z elektrickej siete, elektrických generátorov alebo meničov. Elektromotory možno rozdeliť do kategórií podľa problémov, ako je typ napájania, použitie, konštrukcia a typ výstupného pohybu. Môžu byť napájané jednosmerným alebo striedavým prúdom, môžu byť bezkefkové alebo kefkové, trojfázové (napríklad elektromotor 4kw), , dvojfázové alebo jednofázové, s radiálnym tokom alebo axiálne a môžu byť chladené kvapalinou alebo vzduchom.
Štandardizované elektromotory ponúkajú vhodnú mechanickú energiu na priemyselné použitie. Medzi aplikácie patria dúchadlá a čerpadlá, priemyselné ventilátory, obrábacie stroje, elektrické náradie, diskové pohony, vozidlá alebo domáce spotrebiče, v ktorých môžeme nájsť napríklad elektromotor s prevodovkou. Malé motory možno nájsť v elektrických hodinkách. Pri určitých použitiach, ako napríklad pri rekuperačnom brzdení v trakčných motoroch, sa elektromotory môžu využívať v reverznom režime ako generátory, ktoré rekuperujú energiu, ktorá sa inak môže stratiť v podobe trenia a tepla.
Konštrukcia elektromotora
Dve mechanické súčasti elektromotorov sú stator, ktorý je pevný, a rotor, ktorý sa pohybuje. Má aj dve elektrické súčasti, sadu magnetov a kotvu, z ktorých jedna je pripojená k statoru a druhá k rotoru, pričom spolu vytvárajú magnetický obvod.
Magnety poľa vytvárajú magnetické pole, ktoré prechádza vinutím. Môžu to byť permanentné magnety alebo elektromagnety. Magnet poľa je spravidla na statore a vinutie na rotore, ale v iných typoch motorov sú obrátené.
Ložiská elektromotora
Ložiská podopierajú rotor a umožňujú rotoru otáčať sa okolo svojej osi. Skriňa motora zasa podopiera ložiská.
Rotor elektromotora
Rotor je pohyblivá časť, ktorá dodáva mechanickú silu. V rotore sú spravidla uložené vodiče, ktoré vedú prúd, a magnetické pole statora pôsobí silou na otáčanie hriadeľa. Iné rotory majú alternatívne permanentné magnety a vodiče drží stator. Permanentné magnety poskytujú vysokú účinnosť vo väčšom rozsahu výkonu a pracovných otáčok.
S témou tiež súvisí: frekvenčný menič na motor, vibrační motor
Vzduchová medzera medzi rotorom a statorom umožňuje jeho otáčanie. Šírka medzery má dôležitý vplyv na elektrické vlastnosti motora. Bežne sa vyrába tak, aby bola čo najmenšia, pretože veľká medzera vytvára slabý výkon. Je hlavným zdrojom nízkeho účinníka, s ktorým motory fungujú. So zväčšujúcou sa vzduchovou medzerou stúpa budiaci prúd a znižuje sa účinník, preto sú lepšie úzke medzery. Naopak, veľmi malé medzery môžu okrem strát a hluku spôsobiť aj mechanické problémy.
Hriadeľ motora vystupuje cez ložiská na vonkajšiu stranu motora, kde je umiestnená záťaž. Keďže sila zaťaženia pôsobí za najvzdialenejším vonkajším ložiskom, zaťaženie je previsnuté.
Stator elektromotora
Stator obklopuje rotor a spravidla obsahuje magnety poľa, pričom ide buď o elektromagnety pozostávajúce z navinutého drôtu na feromagnetickom jadre zo železa, alebo o permanentné magnety. Tie vytvárajú magnetické pole, ktoré prechádza vinutím rotora a pôsobí naň silou. Železné jadro statora je vyrobené z mnohých tenkých kovových plátov, ktoré majú vzájomnú izoláciu, tzv. laminácie.
Laminovanie sa využíva na zníženie energetických strát, ktoré vznikajú, ak sa použije pevné jadro. Motory s laminovaním, ktoré sa používajú v klimatizáciách a práčkach, využívajú tlmiace vlastnosti plastu na zníženie vibrácií a hluku.
Zdroje: elektromotory-prevodovky.sk, elektromotory-vybo.cz, iqsdirectory.com
Celá debata | RSS tejto debaty