Uhlíková neutralita je cieľom, ktorý by Európska Únia chcela dosiahnuť do roku 2050.
Uhlíková neutralita znamená optimalizáciu procesov tak, aby bolo množstvo vyprodukovaných emisií skleníkových plynov čo najnižšie a nevyhnutné emisie boli kompenzované zachytávaním uhlíka.

Patagonia si dala dosiahnutie uhlíkovej neutrality za cieľ do roku 2025. To bude vyžadovať prepracované stratégie, ktoré zahŕňajú všetky stupne výroby v jednotlivých krajinách. Napríklad Patagonia Japan využíva stratégiu zdieľania slnečnej energie na znižovanie emisií maloobchodných predajní. Je to jeden z malých príspevkov, ktorý je súčasťou oveľa väčšieho úsilia spoločnosti Patagonia o riešenie doslova gigantického problému: odevný priemysel je zodpovedný za cca 10% svetových emisií. Naše odevy sa naozaj vysokou mierou podieľajú na zhoršovaní klimatickej krízy.
Odborníci varujú, že pokiaľ nedosiahneme uhlíkovú neutralitu v najbližších desaťročiach, dôsledky oteplenia už budú nezvratné. Ak by textilný priemysel pokračoval tak ako doteraz, prispeje k tomu, že naša Zem sa stane neobývateľnou. Preto sa musí zmeniť. Patagonia už začala.

Kde je to možné, prechádzajú na obnoviteľné zdroje a investujú do ich rozvoja. To je tá jednoduchšia časť. Náročnejšie je to s dodávateľským reťazcom – 86% emisií pochádza z výroby materiálov.
Kto pozná produkty Patagonie, vie, že väčšina z nich je vyrobená ak nie úplne, tak aspoň s vysokým podielom recyklovaných materiálov. Technologicky už dosahujú kvalitu vláken vyrobených z prvotných surovín, takže v každej ďalšej kolekcii sa percento zvyšuje.

Ďalším posunom v oblasti materiálov je pestovanie bavlny spôsobom blízkym prírode. Za týmto účelom Patagonia vedie program ROC – Regenerative Organic Cotton, kotrým podporuje farmy pri prechode na organické poľnohospodárstvo. Cieľom je vylúčiť fosílne suroviny z výrobného reťazca. Eliminovať vznik odpadu vo procese výroby. Hľadať nové metódy a vyvíjať technológie. Chrániť prírodu a podporovať aktivity smerujúce k zvyšovaniu jej ochrany.
„Klimatická kríza nám pozerá do tváre a my s tým musíme niečo urobiť,“ hovorí Paul Hendricks, senior manager pre environmentálnu zodpovednosť v Patagonii.

Môžeme s tým urobiť napríklad to, že prehodnotíme svoju spotrebu. Nižšia spotreba=nižšia uhlíková stopa. Zodpovedne vyrobený produkt=nižšia uhlíková stopa. A na margo uhlíkovej neutrality: Patagonii sa už podarilo priviesť na svet prvé uhlíkovo neutrálne tričko v novej kolekcii Responsibili-Tee.


Celá debata | RSS tejto debaty