Kotva pozostáva z vinutého drôtu na feromagnetickom jadre. Prúd tečúci drôtom spôsobuje, že magnetické pole naň pôsobí Lorentzovou silou a otáča rotor, ktorý dodáva mechanický výkon. Vinutie sú drôty, ktoré sú uložené v cievkach, spravidla ovinuté okolo mäkkého, vrstveného, železného, feromagnetického jadra, aby po dodaní prúdu vytvorili magnetické póly.
Trojfázové elektromotory sa vyrábajú v bezsólových a sólových pólových usporiadaniach. V salentných motoroch majú jadrá na statore a rotore výstupky známe ako póly smerujúce k sebe, pričom okolo každého pólu je pod čelom pólu navinutý drôt, ktorý sa pri pohybe prúdu drôtom stáva južným alebo severným pólom poľa. V motoroch bez šikmých pólov (alebo s kruhovým rotorom alebo rozloženým poľom) je jadro valec s navinutým vodičom rovnomerne rozloženým v drážkach po obvode. Dodávanie striedavého prúdu do vinutia vytvára vo feromagnetickom jadre póly, ktoré sa nepretržite otáčajú. Motory s tienenými pólmi majú vinutie okolo časti pólu, ktoré oneskoruje fázu magnetického poľa pre tento pól.
Komutátor elektromotora
Komutátor je otočný elektrický spínač, ktorý dodáva striedavý alebo jednosmerný prúd do rotora. Pri otáčaní hriadeľa periodicky mení smer toku prúdu vo vinutí rotora. Pozostáva z valca, ktorý je tvorený viacerými kovovými kontaktnými časťami na kotve. Elektrické kontakty nazývané „kefy“ pozostávajú z mäkkého vodivého materiálu, ako je uhlík, pritlačený na komutátor. Kefky vytvárajú pri otáčaní posuvné kontakty s po sebe idúcimi sekciami komutátora, ktoré ponúkajú prúd na rotor.
S témou tiež súvisí: frekvenční měnič 230v, elektromotor 4kw
Rany drôtu rotora sú pripojené k sekciám komutátora. Komutátor periodicky mení smer prúdu vo vinutiach rotora s každou polovičnou otáčkou (180°), preto krútiaci moment pôsobiaci na rotor je vždy v rovnakom smere. Bez tejto zmeny smeru prúdu by sa smer krútiaceho momentu na každom vinutí rotora pri každej polovici otáčky obrátil, a preto by sa rotor zastavil. Komutátory sú neschopné a komutátorové motory boli často nahradené bezkefovými jednosmernými motormi, indukčnými motormi a motormi s permanentnými magnetmi.
Zdroje: www.frekvencnemenice.sk, www.elektromotory-menice.cz, www.iqsdirectory.com
Celá debata | RSS tejto debaty