Online reklama je stále populárnejšia a len ťažko by ste hľadali veľkú značku, ktorá by v tomto prostredí absentovala. Reklama v online prostredí umožňuje presnejšie zacielenie a rovnako tak aj presnejšie vyhodnocovanie ako v offline svete. Napriek tomu, jedna aj druhá forma reklamy majú stále svoj význam.
Prečo cieliť reklamu a aké je cielenie v offline prostredí?
Cielenie reklamy je vo všeobecnosti veľmi dôležitou súčasťou akýchkoľvek marketingových aktivít. Malo by vychádzať z definovania cieľových skupín a následného prispôsobenia samotnej formy reklamy a spôsobu jej prezentácie. Akákoľvek reklama bez cielenia je takpovediac výkrikom do tmy a pre klienta často znamená len neefektívne vyčerpanie rozpočtu na reklamu. Nebudete predsa ponúkať napájačky pre zajace niekomu, kto žiadne zajace nechová. Naopak, bolo by ale veľmi efektívne vyfiltrovať tých, ktorí zajace chovajú. To sa v online prostredí dá realizovať.
Offline prostredie prináša v tomto smere niekoľko obmedzení. V prvom rade je potrebné vybrať vhodné médium pre danú cieľovú skupinu, napríklad reklama v televízii. Následne je potrebné vybrať vhodnú televíznu stanicu, časy a prípadne aj programy, počas ktorých sa reklama bude vysielať. Možno ste si aj sami všimli, že kým reklamy na autá sa častejšie vysielajú večer, najviac reklamného priestoru v ranných hodinách cez víkendy zas dostávajú hračky či potreby do domácnosti. Hoci reklama v televízii výrazne zvyšuje povedomie o značke, meranie efektivity konkrétnej kampane je už o čosi ťažšie. Podobné je to aj v prípade billboardov či reklamy v novinách.
Cielenie reklamy v online prostredí
Online prostredie ponúka omnoho širšie možnosti cielenia. Konkrétne detaily vždy závisia od platformy, ktorú si zvolíte. Veľkorysý je ale Google a Facebook, umožňujú totiž pomerne presné cielenie reklamy na základe toho, aké údaje majú o svojich používateľoch. Čo je ešte lepšie, okrem samotného presného cielenia, dokážete aj úplne do detailov vyhodnotiť efektivitu jednotlivých kampaní. Navyše, čím lepšie „trafíte“ svoju cieľovú skupinu a čím bude vaša reklama relevantnejšia, tým priaznivejšiu cenu za preklik na váš web získate.
Online reklamné systémy ale nie sú úplne jednoduché. Najčastejšie sa využívajú PPC reklamné systémy, ktorých nastavenie a následná obsluha môžu byť pomerne komplikované. Preto je lepšie, ak sa vám o PPC reklamy postará digitálna agentúra, akékoľvek experimentovanie vás totiž môže stáť celkom dosť peňazí.
Dodajme už iba, že v rámci online prostredia môžete cieliť na používateľov podľa aktuálnej polohy, podľa krajiny/kraja/mesta, v ktorom bývajú, podľa pohlavia, veku či prípadne aj záujmov. Pokročilé reklamné systémy dokonca dokážu cieliť konkrétne na návštevníkov vášho webu, ktorí sa trebárs ešte nerozhodli pre konkrétny produkt.
Reklama na sociálnych sieťach
Samostatnou kapitolou v rámci online reklamných systémov sú sociálne siete. Nie každá zo sociálnych sietí je vhodná na propagáciu akéhokoľvek produktu. Na druhej strane, so správnym prístupom sa dajú dosiahnuť veľmi zaujímavé výsledky. Napríklad aj taká drevoplast terasa môže zaujať na Instagrame, ak sa pri nastavovaní zvolí vhodná cieľová skupina a celé snaženie sa podporí pútavými fotkami luxusných terás z drevoplastu.
Úspech v online reklame teda často nezávisí iba od samotného produktu, ale aj od výberu správnej platformy, nastavenia rozpočtov a ďalších parametrov reklamy, ktoré si už ale vyžadujú skúseného marketéra. Bolo by škoda nevyužiť všetky rozšírené možnosti cielenia, ktoré vám ponúkajú online reklamné systémy. Na to, aby sa vám to podarilo, je ale potrebné osloviť odborníkov, ktorí sa reklame na internete venujú a majú v tomto smere patričné skúsenosti.
Celá debata | RSS tejto debaty