Vedeli ste, že ešte v polovici devätnásteho storočia nebolo pre športovcov samozrejmé skryť svoj pohľad pred slnkom? Obzvlášť dôležité to bolo v športoch ako baseball, kedy hráči potrebovali zamerať letiacu loptičku a pohotovo na ňu reagovať. Ak im svietilo slnko do očí, bolo to takmer nemožné. Preto to boli práve baseballoví hráči, ktorí ako prví začali na hlavách počas zápasov nosiť slamené čiapky s predĺženým okrajom. Praktický účel takýchto pokrývok hlavy sa rýchlo osvedčil.

Vývoj bol prirodzene hnaný úspechom. Koncom devätnásteho storočia sa čiapkám pridali vzduchové otvory na odvádzanie tepla a zároveň popruh, ktorým sa dala regulovať veľkosť. Tieto pokrývky hlavy sa už veľmi výrazne podobali na šiltovky, ako ich poznáme dnes.
Potenciál šiltoviek
Začiatkom dvadsiateho storočia pridal americký baseballový tím Detroit Tigers na šiltovku svoje logo oranžového tigra a spustil tým nový ošiaľ. Šiltovka už nemala iba praktický a funkčný význam, stala sa nositeľom akéhokoľvek posolstva a pomáhala tým budovaniu povedomia o značke. Tohto sa zakrátko chytili veľké firmy. Uvedomili si potenciál šiltoviek pre propagačné účely a nič už nebránilo tomu, aby ich výroba a neustále inovácie napredovali veľmi rýchlym tempom.

Najviac sa určite tešili hráči baseballu. Zdokonalené šiltovky pomohli udržiavať kvalitu hry aj počas slnečných dní a dodnes dokonale prezentujú ich praktické využitie. Postupom času sa z nich stala neodmysliteľná súčasť základnej výbavy pri akýchkoľvek outdoorových aktivitách, ba dokonca sa začali šiltovky využívať aj ako štýlový módny doplnok.
Úspech šiltoviek neostal nepovšimnutý takmer u žiadneho výrobcu oblečenia a outdoorovej výbavy. V kombinácii s výrazným logom a silným posolstvom znamenal predaj šiltoviek takmer zaručený úspech. Výborným príkladom je americká firma outdoorového oblečenia Patagonia, ktorej šiltovky sú dnes kultovou záležitosťou.

Patagonia šiltovky Trucker Hat
Patagonia šiltovka si okrem dizajnu a funkčnosti dáva záležať aj na širokom portfóliu, aby si benefity šiltoviek mohli užívať nielen ľudia v meste, ale aj nadšenci turistiky, bežci i športoví rybári.
Absolútnou klasikou je šiltovka Patagonia Trucker Hat, ktorú v 60. rokoch preslávili vodiči kamiónov, s nápadným predným logom a sieťovinovou zadnou časťou pre zlepšenie cirkulácie vzduchu. Vzadu má šiltovka spravidla plastový remienok na nastavenie veľkosti.

Zodpovedné materiály a posolstvo
Patagonia si dáva záležať na výrobných materiáloch. Vnútornú pásku na zachytávanie potu najčastejšie vyrába z príjemnej organickej bavlny. Základný materiál často tvorí recyklovaný polyester, alebo špeciálny nylon NetPlus získaný recykláciou rybárskych sietí. S Patagonia šiltovkou tak nie ste len spoľahlivo chránený pred slnečnými lúčmi, ale môžete si byť istí, že šírite posolstvo, za ktoré sa nemusíte hanbiť, práve naopak.


Celá debata | RSS tejto debaty