Patagonia na vrchole

28. septembra 2021, blogger, Životný štýl

Aké sú kritériá, na základe ktorých môžeme o firme povedať, že je úspešná? V divokých deväťdesiatych, to obzvlášť v našich končinách, bolo farebné sačko, superdrahé auto a obrovský dom majiteľa firmy. Ale v 21.storočí, a v krajinách, kde má súkromný biznis oveľa dlhšiu tradíciu, sú v hre úplne iné ukazovatele. Viac ako len o ekonomický úspech ide o reputáciu. Keď si predstavíte prosperujúcu firmu akou Patagonia nepochybne je, môžete si tipnúť, čím sa robí dobré meno v digitálnych časoch klimatickej krízy. 

Outside Business Journal zverejnil nový prieskum spoločnosti Axios, ktorý hodnotí reputáciu amerických spoločností podľa skóre v nasledovných siedmych kategóriách: afinita, etika, rast, produkty/služby, občianstvo, vízia a kultúra. Na základe dát získaných od 42 935 respondentov Patagonia v rebríčkoch spotrebiteľov porazila 99 ďalších popredných amerických spoločností.

we are in business to save out home planet
„We’re in business to save our home planet“

Patagonia sa tak stala najdôveryhodnejšou americkou spoločnosťou roka 2021

Firmy, ktoré sa angažujú v oblasti spoločenskej zodpovednosti, sú medzi spotrebiteľmi horúcim trendom. Jediný rozdiel medzi nimi a Patagoniou je v tom, že Patagonia sa o to snaží úplne od začiatku, dávno predtým, než to bolo cool, čiže vlastne hot. Preto ani nepovažovali za potrebné tieto správy nejako komentovať.

Patagonia vyrába ikonické fleecové mikiny, páperky, batohy a Baggies. Ale jej najcharakteristickejším produktom je neúctivá, nekonvenčná a jedinečná kultúra. Príklad? Príručka pre zamestnancov sa volá „Let My People Go Surfing“(máme v obchode!), ich najznámejší reklamný slogan hovorí „Nekupujte túto bundu“ a k tomu si dali trvalý záväzok poskytovať 1% tržieb environmentálnym skupinám. Zakladateľ Yvon Chouinard sa rozhodol vybudovať spoločnosť, ktorej hlavným záujmom bola starostlivosť o zamestnancov, zákazníkov  a predovšetkým o planétu. Nie je to klasický obchodný model, ale Patagonia každoročne zarobí zhruba 1 miliardu dolárov a má 3 000 zamestnancov po celom svete.

Nerušene pokračujú sebe vlastným štýlom vo svojej agende, ktorá je fakt širokospektrálna a pritom s jediným jasným cieľom zhutneným v ich mission statemente: „ we’re in business to save our home planet“. Lebo nebude žiadny biznis, keď si zničíme planétu. 

patagonia podporuje enviromentalne aktivity
1 % z tržieb na podporu environmentálnych aktivít

Zdroj obrázkov: wilderoben.com